torstai 27. maaliskuuta 2008

No niitä autoja sitten

Cité de l’Automobile Musée national


Onneksi kävelymatka raitiovaunupysäkiltä museoon oli vain 300 metriä, koska keli Mulhousessa oli varsin ”suomalainen”.

Tässä on hyvin autojen kehitystä kuvaava parivaljakko. Ensin sveitsiläinen Dufaux vuodelta 1904: aikansa superauto – moottorintilavuus huima 13 litraa ja huippunopeus 140 km/h.



Vertailukohtana lähes 70 vuotta myöhemmin rakennettu Ferrarin F1-auto vuodelta 1971. Ferrarissa on 3-litrainen moottori ja Mario Andretti saavutti autolla huippunopeuden 280 km/h.




Näytillä oli paljon myös autonrakennuksen alkuaikojen kehitelmiä. 1800-luvun lopussa idea taisi olla, että ”laitetaan hevoskärryyn moottori”…


Myös taulut olivat aiheeseen sopivia.



Formulaa, formulaa…. Tässä taas hieman vertailua. Prost Grand Prix’n F1 auto vuodelta 1997 (takana muuten näkyy Mika Häkkisen McLaren Peugeot vuodelta 1994).





Historiallisempia kilpa-autoja edustavat siniset Bugatit eturivissä ja niiden perässä Ferrarit. Autot ovat vielä etumoottorisia ja rakentamisajankohta lienee 50-luvun alussa.



Ööö mitäs tämä täällä tekee? Itä-Saksan ihme Trabant! Auto ei mitenkään liity kilpa-autoihin tai Bugatteihin, mutta oli pakko ottaa kuvan tästäkin – Itä-Saksalaiset panostivat viennissä lähinnä Wartburgiin ja Trabantteja en ainakaan muista koskaan Suomessa nähneeni.


Muutama ralliautokin oli museoon kelpuutettu. Kuvassa legendaarinen B-ryhmän Peugeot 205 Turbo 16. Suomalaiskuljettajista tuolla autoilla ajoivat Juha Kankkunen ja Timo Salonen.


Bugatti Veyron – pelkästään tämä auto olisi riittänyt syyksi käydä tässä museossa. Teho vähintään 1001 hv, vääntö 1250 Nm, huippunopeus vähintään 407 km/h, 8-litrainen W16-moottori, hinta 1 100 000 € + verot! Who cares about Ferrari?


Cité de l’Automobile Musée national sijaisi reilu 100 km Strasbourgista etelään. Mikäli aihe vähään kiinnostaa kannattaa käydä, jos on lähistöllä lomailemassa tms. Jatkamalla reilu 50 km Mulhousesta lounaaseen Sochaux’iin olisi vielä voinut käydä Musée de l’aventure Peugeot’ssa, mutta itse jätin tällä kertaa väliin. Ensi reissulla sitten :-).

Teksti ja kuvat: HP:n rakas aviomies

2 kommenttia:

Niina K kirjoitti...

Ton Bugatti Veyron vieressä voisi sanoa sen legendaarisen "köyhät kyykkyyn ja persaukiset vattalleen ..mitä olenko minä ainoa joka seisoo?!? ;-)" On siinä kyllä tehoa ja hintaa mutta onhan se kyllä hienokin sitten !! =)

hp kirjoitti...

Komeita autoja juu. Ja siihen mun tietämykseni rajoittuukin vaikka ukko on kärsivällisesti jo vuosia yrittänyt sivistää mua =).